zaterdag 21 april 2012

1900 - 1914 = Clarence Hudson White


White Nude torso

ik heb weer een naakt beeld gekozen, en in tegenstelling tot de vorige vind ik deze wel esthetisch mooi. Het model is zo zacht als dat ze waarschijnlijk aanvoelde. ik voel veel voor niet geposeerde beelden ( al is het alsof ). En het beeld geeft me het gevoel alsof ik er bij ben, de erotische spanning vind ik goed overkomen, en doordat delen duister zijn worden deze interresant en vraag ik me af wat er verder te zien is.

Clarence Hudson White
white werkte een lange tijd fulltime als boekhouder, dit kwam door zijn vader die een boekhouders bedrijf had en moest in zijn voetsporen treden.Clarence Hudson white was al van jongs af aan een hobby fotograaf en terwijl hij zich ontwikkelde als professioneel fotograaf heeft hij het fotograferen lange tijd gecombineerde met zijn fulltime baan als boekhouder.

In 1896 won White een gouden medaille van de ‘Ohio Fotografie Associatie’ en in 1898 had hij zijn eerste tentoonstelling. In dat jaar ontmoette hij ook de bekende fotograaf Alfred Stieglitz, die zich zeer onder de indruk toonde van zijn werk. Samen met Stieglitz en enkele anderen richtte hij de fotografie-vereniging Photo-Secession op. Stieglitz publiceerde later ook met regelmaat foto’s van White in zijn bekende kunstzinnige fototijdschrift Camera Work. Vanaf 1906 wijdde White zich volledig aan de fotografie. Korte tijd later werd hij benoemd tot hoogleraar fotografie aan de Columbia University te New York. Aan het einde van zijn leven richtte hij zijn eigen Clarence H. White School of Photography op. Hij leidde als zodanig veel later beroemd geworden fotografen op, waaronder Dorothea Lange, Ralph Steiner en Margaret Bourke-White. Het werk van White typeert zich door de aandacht voor een goede compositie. Vrouwen en kinderen vormen zijn favoriete onderwerp. Zijn vaak geromantiseerde portretten verraden invloeden van het picturalisme. Hij werd geroemd om de rake wijze waarop hij het karakter van zijn modellen wist te vangen.

Geen opmerkingen: