zaterdag 21 april 2012

1860 -1885 Henry Peach Robinson

Fading Away
Dit is een beeld van henry Peach Robinson, en ik vind het verhaal goed sprekend, voelt bijna het verdriet mee van de mensen op het beeld. De moeder hopeloos, der zus of verzorgster is aan het verzorgen, en de vader die de hoop al op heeft gegeven, en zich afvraagt waarom..

Henry peach Robinson
Vanaf 1852 ging hij ook fotograferen en in 1855 opende hij zijn eigen fotostudio in Leamington Spa. Hij specialiseerde hij zich vooral in portretten. In 1864 moest hij zijn studio echter opgeven vanwege gezondheidsklachten, waarschijnlijk veroorzaakt door het werken met schadelijke fotochemicaliën. Hij veranderde van procedé en legde zich vanaf dat moment volledig toe op de kunstzinnige fotografie. In 1868 publiceerde hij zijn essay Pictorial Effect in Photography, Being Hints on Composition and Chiaroscuro for Photographers, dat later werd gezien als het startpunt van het picturalisme. Nadat zijn gezondheid verbeterde opende hij in 1868 een nieuwe studio in Tunbridge Wells en werd in 1870 voorzitter van de Royal Photographic Society, waar hij de fotografie als kunstvorm bleef propageren. In 1891 richtte hij de befaamde picturalistische fotografievereniging Linked Ring op. In 1896 werd hij president van de Photographic Convention of the United Kingdom. Robinson publiceerde veel theaoretische werken over de fotografiekunst en had grote invloed op latere Amerikaanse fotografen zoals Alfred Stieglitz, Alvin Langdon Coburn, Gertrude Käsebier en Clarence Hudson White. Hij overleed in 1901 in Tunbridge Wells.
In zijn tijd stond Robinson bekend als een vernieuwende kracht in de fotografie, waar hedendaagse critici hem nog wel een conventioneel willen noemen. Hij werd in zijn werk beïnvloed door de schilderkunst van de Prerafaëlieten en later vooral ook door John Ruskin en William Turner. Steeds probeerde hij iets tijdloos en symbolisch in zijn foto’s te leggen. Het meest bekend is wel zijn quasi morbide foto "Fading Away" (1858). Robinson wordt in de historie van de fotografie vooral herinnerd als een der eersten die werkte met combinatiedrukken, waarbij hij meerdere negatieven over elkaar legde. Hij wordt daarmee wel gezien als een voorloper van de fotomontage.

Geen opmerkingen: