donderdag 18 september 2008

Conceptfase en doelgroeps bepaling ( marketingsonderzoek)

1.1 doelstelling en opdracht omschrijving

De opdracht gaat over een sprookjesachtig leven, dit zegt al genoeg over de stemming van het magazine. Het is dus de bedoeling dat het een droom en een fantasie volle sfeer moet uitstralen. Dit kan je doen door onscherpe beelden te gebruiken, of mistige afbeeldingen.

Wij hebben deze opdracht als bedrijf ontvangen van een externe opdracht gever. Stichting Rotterdam Sprookjesstad wil dat we het nieuwe magazine gaan creëren. Daarmee moeten we alles zelf bepalen, alle inhoud en foto’s moeten we zelf maken.
De doelgroep zullen kinderen en jongeren zijn. De
voornaamste leeftijd zal tussen de 6 en 12 jaar zitten, er moet rekening worden gehouden met kinderen dus er
mogen niet te expliciete beelden gecreëerd worden. Ook de teksten en reclames moeten bij de doelgroep gaan
passen. Kinderen zullen niet geboeid worden door een
reclame voor een Volvo.

Wij moeten voor ons magazine alles zelf maken en
opzoeken, de magazine moet uit 40 pagina’s met inhoud bestaan hier komen de cover,colofon en inhoudsopgave nog bij. De sprookjes die we gaan gebruiken zijn vrij naar keus, alleen het mogen geen sprookjes zijn die in de
Efteling te vinden zijn, of waar een Disney film over
gemaakt is.
De opdracht is een campagne die jaarlijks terug komt, maar waar geen specifieke huisstijl eisen aan vast zitten, elk jaar worden de vormgevers vrij gelaten om te doen wat ze willen.

1.2 Doelgroeps omschrijving en doelgroepsbepaling +
1.3 advies aan opdrachtgever


Waarschijnlijk zullen er meer meiden zijn die in sprookjes geïnteresseerd zullen zijn dan jongens. Daarom denk ik dat het leuk zal zijn dat de magazine er uit zal gaan zien als een modeglossy. Meiden hebben vaak een fase vanaf 9 jaar tot 12 dat ze zich heel snel volwassen gaan voelen en gedragen, ze bemoederen jongens van hun eigen
leeftijd. Ik denk dat deze meiden het leuk zullen vinden als ze ineens een “volwassen”glossy hebben met dingen die hun interreseert. Een plek om de magazine te verkopen zou goed bij een speelgoud winkel kunnen, en bij
kledingwinkels voor kinderen. De kinderen lezen het, maar de moeders of vaders gaan het kopen. De ouders zullen niet snel naar een Primera of Slegte gaan om een glossy voor hun kinderen te kopen, maar als ze het magazine zien tijdens het shoppen voor kleding of speelgoed, zullen ze er misschien nog een keer naar kijken. Ook kinderen zullen het wel zien staan want in Primera valt het niet op tussen al die andere magazines

1.4 Programma van eisen en wensen

De eisen die er aan het magazine zit zijn:
dat alles zelf gemaakt moet worden,
foto's, illustratie's, en de vormgeving.
Het magazine mag niet groter zijn dan a4.
Hierbij moeten we voor ons eigen bedrijf ook een bijpassende huisstijl maken

2.2 onderzoek naar aanleiding van brainstorm

Naar attentie van mijn brainstorm heb ik besloten om te gaan werken met een sprookje over Circe de tovenares, dit is een verhaal uit de odyssee.

Markt voor het sprookje
Er zullen niet veel mensen zijn die dit verhaal kennen, wat volwassenere mensen zijn vaak wel bekend met de
odyssee. Maar er zullen niet veel kinderen zijn die dit
verhaal zullen herkennen. Misschien dat ze wel
gelijkenissen zullen zien omdat er wel sprookjes zijn
afgeleid die de gebrouders Grimm hebben geschreven, denk aan Hans en Grietje.

Actualiteit en het sprookje
Het is natuurlijk geen actueel sprookje, maar je hoort wel verhalen die er op kunnen lijken, bijvoorbeeld de
nieuwsgierigheid van mensen die ervoor zorgt dat ze in problemen komen, of dat iemand betoverd / ziek is en dat er alleen maar een special medicijn voor is waar bijna niet aan te komen is de mensen kan redden.

Toekomst voor het sprookje
Ik weet niet of er een toekomst is voor dit sprookje, want de gebeurtenissen zijn nogal gedateerd en niet meer van deze tijd, dat een heks eest vijand is en daarna vrouw voor een jaar en ze in dat jaar veel seks hebben, is
tegenwoordig niet meer zo boeiend, wel zie je dat veel
verhalen wel een soort van gelijkenis hebben. En dan is het niet zo dat alle soaps en dergelijke de odyssee
nadoen, maar onbewust een zelfde soort verhaal maken, met spanning avondtuur en liefde.

2.3 moodboard en stijlonderzoek


Geen opmerkingen: